pi膮tek, 14 kwietnia 2017

audioBOOK 馃幍 TAK czy NIE?


      Podczas moich wizyt w bibliotece zawsze zagl膮dam na p贸艂k臋 z audiobook'ami. Jaki艣 czas temu wypo偶yczy艂am ksi膮偶k臋 do s艂uchania pt. "Gra o tron"; ponad 30 godzin nagra艅, 艣wietny lektor, dodatkowe materia艂y, piosenki, p艂yta uznawana za jedn膮 z najlepszych, same pozytywne recenzje... I nic z tego nie wysz艂o. 
      "Dobra, Aga si臋gnij po co艣 kr贸tszego, mo偶e teraz si臋 uda." Jest! Carlos Ruiz Zafon "Ksi膮偶臋 mg艂y" - ekstra! Czyta Piotr Fronczewski, jeszcze lepiej! Tylko 5 godzin s艂uchania! "Przynajmniej nie pope艂nisz tego samego b艂臋du co przy Zanim si臋 pojawi艂e艣." Tamta pani naprawd臋 藕le czyta艂a, jak t艂umacz Google. Oczywi艣cie, tak jak w przypadku Gry o tron, nie dotar艂am nawet do ko艅ca pierwszego rozdzia艂u. "Zafon to b臋dzie prze艂om, to jest to!"
      NIE UFA膯 CZERWIENI! NIE UFA膯 CZERWONEMU! NIE, NIE, NIE! W tym przypadku by艂o inaczej, prawie przetrwa艂am pierwszy rozdzia艂. Drugiego dnia... moment, w kt贸rym sko艅czy艂am s艂uchanie, automatycznie si臋 zapisa艂. Super, taka technologia! Trzeciego dnia, technologia nie zadzia艂a艂a, wi臋c nie chc膮c s艂ucha膰 od pocz膮tku, oszuka艂am system i od razu w艂膮czy艂am drugi rozdzia艂. "Maksymalne skupienie, Aga nie wy艂膮czaj si臋, to nie czas na 偶yciowe filozofie, S艁UCHAJ!" Nie mog臋 si臋 skupi膰, jak mam otwarte oczy, dobra to mo偶e je zamkn臋. Tak, wyobra藕nia zacz臋艂a dzia艂a膰, posz艂o! "AGAAAAAAA NIE ZASYPIAJ! AGA! AGA! AGNIESZKA!" Tsaa obudzi艂am si臋 przy sz贸stym rozdziale.
      Czwarty dzie艅: "Nie poddawaj si臋!". W艂膮czy艂am drugi rozdzia艂, i co? Zasn臋艂am. Obudzi艂am si臋 przy sz贸stym. Tego ju偶 za wiele! Nawet nie wiem jak mam napisa膰 imi臋 bohatera, nie m贸wi膮c o miejscowo艣ci. 
      Jak by艂am dzieckiem mog艂am s艂ucha膰 opowiada艅 na okr膮g艂o, nie wiem o co chodzi, mo偶e rzeczywi艣cie jestem wzrokowcem? Do tego ten czas. Skoro szybciej i lepiej rozumiem ksi膮偶k臋 w tradycyjnej formie, to nie ma sensu m臋czy膰 si臋 z nagraniem. Mo偶e jak by艂abym kierowc膮... mo偶e w samochodzie to co innego, a mo偶e przez s艂uchawki na spacerze te偶 inaczej?    
      Definitywnie stwierdzam: audiobook'i nie s膮 dla mnie. Pewnego magicznego dnia, chcia艂abym jeden z nich wpisa膰 na list臋 przeczytanych ksi膮偶ek. "Ale przecie偶 tego si臋 nie czyta, tylko S艁UCHA, g艂upia!" My艣l臋, 偶e w czytaniu chodzi o poznawanie historii, wra偶liwo艣膰, wyobra藕ni臋, a 艣rodek przekazu nie ma znaczenia, to tylko pewna forma. Najwa偶niejsze s膮 skutki, efekty ko艅cowe, kt贸re przecie偶 s膮 takie same, niezale偶nie w jaki spos贸b poznajemy przygod臋 bohatera.
      Podziwiam osoby, kt贸re s艂uchaj膮 ksi膮偶ek, a Ty do nich nale偶ysz?  
       
              

33 komentarze:

  1. Ja r贸wnie偶 gdy by艂am dzieckiem mog艂am s艂ucha膰 jak kto艣 mi czyta ksi膮偶ki, ale teraz nienawidz臋 gdy kto艣 mi czyta. Wole sama zg艂臋bi膰 si臋 w histori臋 i poczu膰 te emocje.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsu艅
  2. Ja te偶 po audiobooki nie si臋gam ;) Jestem wzrokowcem i jak s艂ucham, nic nie wiem z tekstu.

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze my艣la艂am, 偶e jestem s艂uchowcem, ale chyba jednak nie :D Pozdrawiam!

      Usu艅
  3. Nie jestem przekonana do audiobook贸w.
    Lubi臋 normalne papierowe ksi膮偶ki i chyba nic mi ich nie zast膮pi ;)

    OdpowiedzUsu艅
  4. W 偶yciu nigdy. Ksi膮偶ka tylko papierowa a s艂uchanie to dla mnie m臋ka

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Hahaha skrajnie bardzo :) ale rozumiem. Pozdrawiam!

      Usu艅
  5. Po audiobooki nie si臋gam, nawet mnie nie kusi. Z tego co mi m贸wiono, to ksi膮偶k臋 艂atwiej si臋 zapami臋tuje czytaj膮c, ja jestem wzrokowcem i s艂ucha膰 audiobook贸w by艂oby mi na pewno trudno :) Pozdrawiam cieplutko :D

    OdpowiedzUsu艅
  6. R贸wnie偶 jestem wzrokowcem,jednak troch臋 lybi臋 s艂uch膰 audiobooki. Nie s膮 za fajne jednak,da si臋 je wytrzyma膰馃槀. Jednsk nie ma to jak zwyk艂a papierowa ksi膮偶ka,zawsze si臋 tak膮 lepiej czyta ni藕 s艂ucha.
    Pozdrowionka:):*

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Dok艂adnie, dzi臋kuj臋, r贸wnie偶 pozdrawiam! :* :)

      Usu艅
  7. Dla mnie zdecydowanie tylko papier i tylko czytanie :) podobnie jak Ty, pewnie zasn臋艂abym. Podejrzewam, 偶e s艂uchanie audiobook贸w u mnie by nie przesz艂o. Ceni臋 sobie trzymanie ksi膮偶ki w r臋ku, siedzenie z kubkiem dobrej herbaty na parapecie i dawanie swojej wyobra藕ni pole do popisu.
    Og贸lnie te偶 wi臋cej zapami臋tuj臋, widz膮c czytane s艂owo. Tak偶e mam bardzo podobnie do Ciebie :) po prostu audiobooki s膮 nie dla nas ;)
    Pozdrawiam cieplutko, KINGA na Wieszaku ;)

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Ooo, dzi臋kuj臋 za taki fajny komentarz. :) R贸wnie偶 pozdrawiam! :)

      Usu艅
  8. Od zawsze wybieram papierowe ksi膮偶ki, mimo, 偶e bywaj膮 niewygodne, dla mnie s膮 najlepsze! A co do audiobook贸w to b臋d臋 pr贸bowa膰 jak zaczn臋 porusza膰 si臋 samochodem, bo teraz to na pewno nie wypali :D

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. dok艂adnie. mam ten sam plan, ale dla mnie to jeszcze troch臋 czasu :( a szkoda...

      Usu艅
  9. Bardzo dobry wpis. Ja osobi艣cie s艂ucham audiobooka tylko wtedy kiedy musz臋 czyta膰 nudn膮 lektur臋. Jednak wole tradycyjny spos贸b zapoznawania si臋 z tre艣ci膮 :)
    Zapraszam do mnie: http://swiatwedlugidoli.blogspot.com/

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Moja przyjaci贸艂ka wys艂ucha艂a ca艂ych Krzy偶ak贸w, i tak podziwiam! Pozdrawiam! :)

      Usu艅
  10. Nie lubi臋 audiobook贸w, strasznie mnie denerwuj膮:)

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Mnie te偶, ale w艂a艣nie dosta艂am mo偶liwo艣c "przetestowania" dw贸ch nowych, zobaczymy, pr贸buj臋. Pozdrawiam! :)

      Usu艅
  11. Ja od zawsze wzbrania艂am si臋 od audiobook贸w. Nadal preferuj臋 t臋 zasad臋. Znacznie lepiej czuj臋 si臋 czytaj膮c co艣 sama, trzymaj膮c tekst w r臋ce.
    nowy ig: oliwiaoleszczyk
    http://littleredcherrysmile.blogspot.com

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Na bloga ju偶 zagl膮da艂am, 艣wietny! Pozdrawiam!

      Usu艅
  12. U mnie tylko audiobooki. Na czytanie nie mam czasu a s艂ucham non stop (chyba, ze kasy mi na nowe braknie) Pracuj臋 i s艂ucham, w domu co艣 robi臋 i s艂ucham, gram i s艂ucham. Tak jak Ty mam przy czytaniu ksi膮偶ek, rano usypiam, wieczorem usypiam a w ci膮gu dnia nie mam zupe艂nie czasu. Jedynie na urlopie gdy wypoczn臋 od pracy mog臋 czyta膰 ca艂y czas od rana do nocy. Dobrze, 偶e jest wyb贸r :)

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Ja b臋d臋 jeszcze pr贸bowa艂a, zobaczymy jak to b臋dzie :D

      Usu艅
  13. ja nie lubie audobiokow, chocia偶 za czytaniem tez nie przepadam :D
    pozdrawiam 馃槝

    nikolaa123.blogspot.com

    OdpowiedzUsu艅
  14. Te偶 nie lubi臋 audiobook贸w, od razu si臋 na nich wy艂膮czam xD

    OdpowiedzUsu艅
  15. Ja nie lubi臋 audiobuk贸w bo nie umiem s艂ucha膰, wy艂膮czam si臋, interesuj臋 zupe艂nie czym innym, zasypiam. Masakra zdecydowanie wol臋 przeczyta膰 ksi膮偶k臋 - chocia偶 ostatnio ci臋偶ko z tym u mnie :(

    http://sharpeee.blogspot.com

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Ju偶 chyba odkry艂am to co艣, musz臋s艂uchac ksi膮偶ek z narracj膮 pierwszoosobow膮! Haha :D

      Usu艅
  16. Przetestowa艂am, samoch贸d to najlepsze miejsce do s艂uchania :) Kwestia wyboru, audiobook, muzyka czy mo偶e nauka j臋zyka. Najcz臋艣ciej wygrywa muzyka :P Ostatni aubiobook, kt贸ry s艂ucha艂am tak mnie wci膮gn膮艂, 偶e nie mog艂am doczeka膰 si臋 kiedy wsi膮d臋 do auta :)

    OdpowiedzUsu艅